Mimesis Çeviri – Hıristiyan fobisiyle suçlanan İtalyan tiyatro yönetmeni düşünce özgürlüğünü savunuyor.
Guardian. 25 Ekim 2011. Çeviri: Ayşe Damla Pinçe
Oyun devam etmeli… “On The Concept Of The Face, Regarding The Son Of God” 2011 Barbican/London. Fotoğraf: The Guardian adına Tristam Kenton.
İtalyan tiyatro yönetmeni Romeo Castellucci, geçen hafta Paris’te, yaptığı işe karşı olan ve oyununu bölen Hıristiyan protestoculara onları “bağışlayacağını” söyleyerek karşılık verdi.
Perşembe günü, Vatandaşlık Enstitüsü (Institut Civitas) üyesi olan bir grup ellerinde “Hıristiyan fobisine son verin” yazılı pankartlarla On The Concept Of The Face, Regarding The Son Of God [Tanrının Oğluyla İlişkisi Çerçevesinde, Yüz Kavramı Üzerine] oyununun Theatre de la Ville’deki gösterimini böldüler. Oyun, polisin protestoculara müdahalesiyle devam edebildi.
Fransız haber ajansı AFP’nin haberine göre, ertesi gece, arttırılmış güvenlik önlemlerine rağmen, seyirciler oyuna girerken yumurta ve yağ saldırısı gerçekleşti.
Castellucci yaptığı açıklamada “Onları, ne yaptıklarını bilmedikleri için affediyorum… Onları affediyorum çünkü cahiller ve cahillikleri inançla dolu olduğu için çok daha küstah ve yıkıcı.” diyerek Hz. İsa’nın sözlerine atıfta bulundu.
The Socìetas Raffaello Sanzio yapımı olan oyun, geçtiğimiz nisan ayında Spill Festival’i [İtiraf Şenliği] kapsamında bir kez daha Barbican’da sahnelenmişti. Oyunda devasa Hz. İsa resminin önünde idrarını tutamayan babasını temizleyen oğul sahnesi de yer alıyor.
Pazartesi günü, Castellucci oyunu “Güzelliğin kokuşmuşluğunun ve sonun esrarının bir yansıması” olarak tanımladı.
Protestolara rağmen, oyun 30 Ekim tarihine kadar Theatre de la Ville’de sahnelenecek. Tiyatronun yöneticisi Michael Chase “özgürlüğe karşı yapılan bu saldırıyı mümkün olan her yolla engelleyebilmek için” protestoculardan hukuki olarak şikayetçi oldu.
Fransız Kültür Bakanı Frederic Mitterrand, protestolara yönelik “Fransız kanunları tarafından korunan ifade özgürlüğünün en temel prensiplerine zarar vermişlerdir.” açıklamasında bulundu.
Geçtiğimiz yıl, On The Concept Of The Face, Regarding The Son Of God oyununa yazdığı eleştiride Guardian tiyatro eleştirmeni Michael Billington şunları kaleme almıştı: “Oyundan önce aşırı rahatsız edicilikle alakalı yapılan bütün sarsıcı ve korkutucu uyarılara rağmen, kendimi manevi açıdan öfkeli değil sadece biraz sıkılmış buluyorum.”