Nedim Buğral
Pandemi süreci son bir buçuk yıl eğitimde, doğal olarak da eğitimin alt bileşenlerinde de çok şeyi değiştirdi ve yeni keşiflere de neden oldu. Okullarda drama eğitmenleri de, drama dersleri ve tiyatro kulübü çalışmaları ile bu değişimden payına düşen keşifleri deneyimliyor. Bu süreçte ben de online pek çok uygulama deneyimi yaşadım. Pandemi geçtiğinde ve yüz yüze eğitim için gerekli şartlar eskisi gibi olduğunda bazı uygulamalarıma bıraktığım gibi devam edemeyeceğimi düşünüyorum.
Online bazı uygulamaların eğitim süreçlerimize dahil olacağının habercisi olan Karagöz Müze Dedektifi isimli dijital oyunun drama derslerinde nasıl yer alabileceğine dair aşağıdaki örneğe hep birlikte göz atalım.
Konumuz kent kültür ve kentin kültürel hafızası. İki yıl önce bu konu için kullanılan materyaller ve dersin tasarımı aşağı yukarı belliydi. Uygulama da ders saatinde gerçekleşirdi. Şimdi ise dersin dışında da bu dijital oyun sayesinde ders ile ilişkilendirilebilecek bir deneyim tasarımı yapmak mümkün.
Örnek akış;
1.adım mesaj metni: Merhaba. Seni çok özel bir görev bekliyor. İnsanlar kültürel hafızalarını kaybetmeye başladı ve Karagöz Bursa Kent Müzesinde bu sorunu çözmek için senin yardımını istiyor. Aşağıdaki linke tıklayıp görevi tamamladığında sana bir belge verecek, o belgeyi bana drama dersinde ulaştırmayı unutma.
İlgili link: https://www.bursamuze.com/muzemacerasi/story.html
2.adım mesaj metni (Belge geldikten sonra öğretmen öğrencinin evde açması için ikinci zarfı verir.): Harikasın ilk adımı tamamladın şimdi sıra ikinci adımda. Karagöz’e göndermek için evinde çok eskilerden kalan eşyaları araştırmaya başla. İçlerinden birinin fotoğrafını çek (ya da resmini yap) ayrıca evine nasıl gelmiş, eskiden ne amaçla kullanılıyormuş, kiminmiş? Seçtiğin nesne hakkında olabildiği kadar çok kişi ile konuşup hakkında bilgi topla, bu bilgileri de yaz ve drama dersine bu fotoğraf ve bilgiler ile gel. Bu bilgileri Karagöz’e birlikte ulaştırmak için son bir adım çalışmayı da drama dersimizde yapacağız.
3.adım: Herkes bireysel ya da grup çalışması ile evlerinden getirdiği tarihi nesneleri belli bir formatta sunar. Kayda alınan bu çalışma müze ile paylaşılır.
Bu tasarımda görüldüğü gibi deneyim artık dersin başladığı ve bittiği zaman ile mekanla sınırlı kalmadı. Deneyimi zaman ve mekan sınırlılıklarından çıkartarak ders dışı süreçlere, her öğrencinin kendi kişisel öğrenme serüvenine de olanak tanıyan bir hale evirdik.
Zamanla Karagöz Müze Dedektifi gibi eğitsel dijital oyunların daha da artacağına inanıyorum. Orman genel müdürlüğü gibi kamu kurumları, belediyeler veya dernekler de kendileri ile ilgili konularda eğitsel dijital oyun içerikleri ürettirecekler ve kamusal alanda herkesin oynamasına aracılık edecekler. Dolayısıyla okul dışı öğrenme alanları ile başlayan öğrenme yolculuğunda müze, tiyatro, bilim merkezleri vb. fiziksel yapıların yanına bu tip pek çok dijital platform eklenecek. Bu da okullardaki sosyal ve sanat alanındaki derslerin artık sadece fiziksel alan ile sınırlı olmayacağı anlamına geliyor. Sanat eğitmenleri veya okulun sosyal alanlarında sorumluluk alan öğretmenler de bu tarz eğitsel dijital araçları sıklıkla kullanmak durumunda kalacak.
“Dedektif Karagöz’ün Bursa Kent Müzesi Macerası” oyunu hakkında.
Türkiye’nin müzelerdeki ilk eğitsel dijital oyunu olan “Dedektif Karagöz’ün Bursa Kent Müzesi Macerası” bursamuze.com’da yayınlanmaktadır. BiGames tarafından üretilen bu oyunun ben de hikaye tasarımı ve seslendirmesinde bulundum.
Dedektif Karagöz’ün Bursa Kent Müzesi Macerası eğitsel bir dijital oyun olarak okuma yazma bilen tüm çocukların rahatlıkla oynayabilecekleri ve daha küçük yaşların da ebeveynleri ile birlikte tamamlayabilecekleri bölümlerden oluşmakta. Oyunda oyuncular sanal müze aracılığıyla Bursa Kent Müzesi’ni keşfedecek ve sorulara cevaplar bularak insanların hafızalarını korumaya çalışıyorlar. Yapboz, nesne bulma, kelime ve harf yerleştirme, işaretleme gibi bölümleri tamamlayarak Dedektif Karagöz’e yardım ediyorlar.
Müzenin 3 katında bulunan 3 galerideki 14 bölüm ve 12 obje oyun içerisinde çeşitli mekaniklerle incelenmektedir.