ABD Bale Topluluğu 50 Yıl Aradan Sonra Yeniden Küba’da
Mimesis-Çeviri
Guardian, 4 Kasım 2010, Çeviri: Nihal Albayrak
Amerikan Bale Tiyatrosu dansçıları, Havana Karl Marks tiyatrosunda. Fotoğraf: EPA
Amerikan Bale Tiyatrosu’nun (ABT) bundan önceki son Küba gösterisinde Fidel Castro iktidara geleli daha bir yıl olmuş, Washington ve Havana arasındaki ilişkiler bozulmaya başlamıştı.
Fakat dün gece, binlerce Kübalı Karl Marks tiyatrosuna doluştu, topluluğun 50 yıl önce Küba’nın başkentinde yaptığı ilk performanstan sonra ilk kez coşkularını ortaya koydular.
20 yaşındaki gazetecilik öğrencisi Joanna Diaz şöyle dedi: “Bu süperdi. Amerikalılar Kübalıların beklediği gibi ustaca performans gösterdiler. Harika.”
New York asıllı topluluğun adaya dönüşü, eski soğuk savaş düşmanları arasındaki kültürel diplomasi açısından gecikmiş bir girişimdir.
ABT’nin baş dansçılarından Arjantin doğumlu Paloma Herrera şunu dedi: “Politika hakkında çok şey bilmem ama sadece şunu diyebilirim ki bu seyahat arada bariyerler olmaması gerektiğini gösteren bir örnek olmalıdır. Bizler mümkün olduğunca açık olmaya ve iletişim kurmaya çalışmalıyız.”
Amerikalılar teknik açıdan mükemmel bir performans sergiledi. Zarif mor tütüsüyle Herrera ve sahneye her çıkışında seyircinin alkışlara boğduğu Kübalı José Manuel Carreño’nun sergilediği Le Corsaire (Korsan) Balesi ikili solosunun atletik yorumu mükemmeldi.
ABT’nin sanat yönetmeni Kevin McKenzie şöyle dedi: “Amerika ve Küba arasında gidip gelmek kolay değil, fakat biz izin belgemizi görece daha rahat aldık. Bu yüzden aynı özeni kendi yönetimimizden de bekliyoruz.”
ABT dansçılarından Küba’da sahne alanlar olmuştu, fakat bu gösteri devrimden beri bütün topluluğun izin alabildiği ikinci gösteri.
McKenzie ekliyor: “Geçmiş yıllarda bunu denemek bile aptalcaydı.”
Kültürel alışverişler Barack Obama yönetiminde daha kolay hale geldi. Bu yılın başlarında, efsanevi caz sanatçısı Wynton Marsalis orkestrasını Küba’ya götürdü. Aynı zamanda Kübalı piyanist Chucho Valdés geçtiğimiz hafta New York’taydı.
Fakat resmi ilişkiler hafifçe kızışmaktaydı. Washington’un Kübalı Amerikalılar için para havaleleri ve seyahatlerdeki sınırlandırmaları kaldırmasına rağmen, Amerikan vatandaşları hala Karayip adalarını ziyaret edemiyor ve ticaret ablukası halen yürürlükte.
Kültürel olarak buzların çözülmesinin ardından somut politik adımlarda atılacak mı göreceğiz.
ABT’nin sergilediği iki performans 22. Uluslararası Havana Bale festivalinin en ilgi çekici kısmıydı ve 5500 koltuk kapasiteli tiyatronun biletleri iki gece için de satıldı.
Gösteriye turistler 25 peso öderken, Kübalılara biletleri 20 pesodan aldı, bu da performansları daha çok yerel halkın izlemesini sağladı.
ABD topluluğu Küba’ya 89 yaşındaki Alicia Alonso’nun davetiyle geldi. Alonso Küba Ulusal Bale’sini kurmak için memleketine dönmeden önce 1940’lar ve 50’lerde ABT ile dans etmişti.
18 yaşından beri adaya gelmeyen dansçı Xiomara Reyes “Bu benim için büyük bir duygusal yoğunluktu. Kendimi tamamen altüst olmuş hissediyorum.” dedi
Yalnız ayakta alkışlar final sahnesinde McKenzie tarafından sahneye götürülen Alonso içindi.
Amerikalılar zengin çeşitlilikte bir şov sergilediler. Teknik klasik balenin modernle çatışmasıyla başlayan şov, ilk kez 1944’te sergilenen komik teatral öğelerin olduğu bölümle sonlandı.