Editörden
Diyarbakır’da HÜDA-Par’ın yayınladığı bir açıklamada Diyarbakır Devlet Tiyatrosu’nda sahnelenen Karımın Kocası adlı oyunun İslam’a ve örflere aykırı olduğu iddia edildi. Bunun üzerine oyunun ismi Evlilik Komedisi olarak değiştirildi. Buna rağmen tiyatro binasının önüne gelen bir grup tekbir getirerek slogan attı. Oyun bu protesto gösterisi ve polis eşliğinde sahnelendi. Bu “protesto gösterisinin” ifade özgürlüğü sınırlarını aşan ve oyuncuları yüzleri ve isimleriyle afişe ederek linçe davet eden bir “saldırganlığa” dönüştüğünü vurgulamak gerekiyor. Oyuncular Sendikası yayınladığı açıklamayla oyuncuların güvenliğine yönelik endişeyi vurgularken Amed Şehir Tiyatrosu da bir açıklama yayınlayarak mevcut tepkinin bir “protesto” değil “saldırganlık” olduğunu ve DT yönetiminin oyunun ismini değiştirmesinin “gericiliğin cesaret kazanmasını sağlayan bir hamle” olduğunu belirtti. CHP’li Milletvekili Gamze Akkuş İlgezdi bir soru önergesiyle koyunu meclis gündemine taşıyarak DT yönetiminin isim değişikliği kararını nasıl ve neden aldığını sordu.
Bu olay son dönemde Suriye’de yaşanan gelişmelerle birlikte düşünüldüğünde ayrı bir anlam kazanıyor. Atatürk Havalimanı katliamı sanıklarından bir kısmının serbest bırakılması, Nevşin Mengü ve Özlem Gürses gibi gazetecilerin göz altına alınması, okullara yılbaşı kutlamalarının yasaklanması yönünde tebligat gitmesi, Yıldız Üniversitesi kampüsünde yılbaşı ağacı süslemek isteyen bir gruba İslamcı öğrenciler tarafından müdahale edilmesi gibi gelişmeler inanç özgürlüğü, basın özgürlüğü ve ifade özgürlüğünün giderek daha fazla baskı altına alındığını gösteriyor. Devlet Tiyatrolarından oyuna yönelik baskılara ve isim değiştirme olayına dair herhangi bir açıklama gelmemesi, kurumun gerici saldırganlığa cesaret kazandırdığı iddialarının pekişmesine neden oluyor.