[Deniz Burak Bayrak’ın Birgün’de yayımlanan yazısını okurlarımızla paylaşıyoruz.]
İstanbul Devlet Opera ve Balesi, Giuseppe Verdi’nin son operası Falstaff’ı AKM Opera Sahnesi’nde sevenleriyle buluşturdu. Şişman ve çapkın Sir John Falstaff’ın başına olmadık işler açışı, oyun içinde oyun nasıl olurmuş operaseverlere capcanlı gösterdi.
Bir komik opera olarak nitelenebilecek Falstaff, Ortaçağ İngilteresi’nde geçiyor. Arrigo Boito’nun kaleme aldığı librettoda Shakespeare’nin Windsor’un Şen Kadınları ve IV. Henry esintileri var. Bu yüzden düşünün güldürünün boyutunu.
Bariton Nejat Işık Belen’in dakikalarca alkışlanan performansı operayı sahneye hazırlayanlar tarafından ne doğru bir seçim yapıldığının göstergesiydi. Açgözlüğünün kurbanı olan Falstaff’ın evli Alice ve Meg’in eşlerinin paralarına konmak için onları baştan çıkarmaya heveslenmesi, kadın zekâsına da bir hakaret bir yerde! Dört kadının bir araya gelişi ve başlattıkları oyun, içinden çıkılması zor bir hâle bürünürken tam bir Shakespeare semboliği yansıyordu. Bu noktada izleyenleri rol yetenekleri, enerjisi tükenmeyen devinimleri ve berrak sesleriyle coşturan Şebnem Ağrıdağ Kışlalı, Özgecan Gençer, Deniz Likos ve Tuğba Tekışık’ı kutlamak gerek. Kadın opera sanatçılarımızın bu derece yetenekli ve başarılı olması sanatımızın geldiği noktada çok değerli ve gurur verici.
SON GÜLEN İYİ GÜLER
Üç perdelik bir yapıt olan Falstaff; Garter Hanı, Ford’un evi ve Windsor Park’ta mekânlanıyor. Olayın ivmelendiği bölüm ise ikinci perdede olayların karıştığı Ford’un evi oluyor. Yalanlar, saklanmalar ve bir komedide olması gereken ne varsa kompozisyon içine yerleştirilmiş. Çok sesli bir söylem havasının ara ara öne çıktığı yapıt; Ford’un kıskançlık krizine girdiği anki ile Nanneta’nın son perdede büyülü bir hava estiren aryaları solo icraların da müzikalitesini değerlendirmek noktasında önem taşıyor. Bariton Murat Güney ve soprano Özgecan Gençer alkışı hak ediyor.
Falstaff sayesinde insanın karanlık ve düzenbaz tarafının açığa çıktığı son perde kostüm ve gösterişte bir zirveydi. Cin, peri, tuhaf yaratıkların bir geçit resmi yaptığı bölüm feeri havasındaydı. Makyajın süksesi ise tüm sanatçıları etkin ve görünür kılıyordu. “Son gülen iyi güler” mesajını veren yapıt, son sahnenin büyülü evreninde, yaşamda her şeyin bir şakadan ibaret oluşunu meşhur final fügü aracılığında tüm hoşluğuyla iletiyor.
Keyifli ve bol kahkahalı dakikalar geçirmek için Falstaff biçilmiş kaftan. Bir sonraki temsil için yerlerinizi ayırtın.
Giuseppe Verdi’nin son operası Falstaff’ın sonraki temsil tarihleri şöyle:
27 MAYIS CUMARTESİ
SAAT: 20:00
YER: Türk Telekom Opera Salonu
31 MAYIS ÇARŞAMBA
SAAT: 20:00
YER: Türk Telekom Opera Salonu