Metin Boran
Tiyatro ortamına 2006 yılında dâhil olan Tiyatro Oyunbaz topluluğu, kuruluşundan bu yana A. Çehov’dan Martı, H.İbsen’den Peer Gynt, Garcia Lorca’dan Bernarda Alba’nın Evi gibi derinlikli metinlerle, sahne üzerinde insanın bireysel ve sosyal edimlerini tartışmaya açan ve toplumsal yapıların şekillenişi üzerine ahlaki ve kültürel sorgulamalar yapan oyunları seyirciyle buluşturdu.
Oyunbaz, topluluk olarak kuruluşunu “Birlikte üretmeyi, samimi ve iyi tiyatro yapmayı” hedefleyerek bir araya geliyor… Yaptıkları işlerle bu amaçlarını büyük oranda gerçekleştirmiş vaziyetteler… Çünkü düzenli oyun sahneliyor ve çeşitli sahnelerde seyirci ile buluşuyorlar. Sahneledikleri oyunların bütün teknik ve görsel ihtiyaçlarını kolektif olarak kendileri, birlikte dayanışarak gerçekleştiriyorlar.
Bu anlamda Tiyatro Oyunbaz popülist kaygılara düşmeden mütevazı bütçe ile ciddi ve özenle kotarılmış yapımları izleyici ile buluşturuyor, beğeniliyor, ödüller alıyor ve kendi tiyatro anlayışını ortak bir akılla sürdürüyor.
Abdullah Cabaluz’un yönetiminde çalışmalarını sürdüren Oyunbaz bu sezon Anton Çehov’un (1860-1905) vefatından önce son yazdığı eser olarak bilinen Vişne Bahçesi ile seyirci karşısına çıkıyor. Ataol Behramoğlu’nun çevirisi ile sahneye taşınan oyunun yönetmenliğini Abdullah Cabaluz, dekor ve kostüm tasarımını Orkun Yeşim, ışık düzenini ise Fuat Gözcü yapıyor.
Vişne Bahçesi, 19. Yüzyılda Rusya’daki toplumsal, siyasal ve kültürel altüst oluşa dair yazılmış ağıt niteliğinde şiirsel bir dram… Üstat Vişne Bahçesi’nde geleneksel yapının temsilcileri olan aristokratların değişime direnmelerinin ve onların karşısında yer alan idealist insanların bireysel ve toplumsal öyküsünü anlatır.
Yönetmen Abdullah Cabaluz, Vişne Bahçesi yorumunda, deneysel bir yaklaşımla metnin düşünsel arka planını göz ardı etmeden seyirlik bir oyun ortaya çıkarıyor. Oyunda dönemin toplumsal ve siyasal gerçekliği, gerçekle yüzleşme korkusu, değişim sıkıntısı, kaybolmaya yüz tutmuş değerler, kişilerin umutsuzlukları, hayal kırıklıkları, kederleri, bezginlik ve komiklikleri metne içkin bir dışavurumla açığa çıkarılıyor. Cabaluz yorumuyla metni ağlak bir hikâye anlatımından kurtararak yazarın kişiler arası ilişkilerle ördüğü ironi, humor ve komik durumları abartıya kaçmadan özenli bir çalışmayla seyirci karşısına çıkarıyor.
Anlatımda başat unsur olarak oyunculuğun olanaklarından yararlanan Cabaluz, yorumuna çoğu izleyiciye ilginç gelecek yerel bir motif ekleyerek, Sezen Aksu, Cem Karaca ve Melike Demirağ gibi geçmişten ve günümüzden politik pop ve aşk melodilerini kullanıyor.
Vişne Bahçesi’nin umutsuz, aşksız, hüzünlü, kırgın ve yarını belirsiz kişilerinin düşünsel, duygusal ve insani özelliklerinin anlatımında oyuncuların abartıya kaçmadan, sade ve yalın yorumları görsel olarak göz dolduruyor. Oyunda zaman zaman ritim ve tempo düşüklüğü fark edilse de anlatımın bütünü, okunaklı, zengin bir seyirlik olarak karşımıza çıkıyor. Vişne Bahçesi’nde oyuncu olarak Ali Ersan Karadeniz, Aslıhan Azeri, Arda Doğan, Savaş Emrah Özdemir, Esat Bağış, Gülce Şahin, Hasan Uzma, Seray Canan, Nagihan Gürkan, Noyan Arat, Orkan Varan, Sanem Gençalp ve Sonat Dinçbaş görev alıyorlar.
Emeği geçenlere teşekkürler.