mimesis haber / 25. İstanbul Amatör Tiyatro Günleri (İATG) kapsamında düzenlenen “Kültürel Çoğulcu Tiyatro Günleri” (KTÇG) bu yıl 20-21 Mayıs 2017 tarihlerinde Boğaziçi Üniversitesi Demir Demirgil Tiyatro Salonu’nda gerçekleşecek. Etkinlikte Boğaziçi Gösteri Sanatları Topluluğu’nun desteğiyle sahnelenen iki oyun ve bu oyunlar bağlamında düzenlenen paneller yer alıyor.
Kültürel Çoğulcu Tiyatro Günleri programı şöyle:
20 Mayıs Cumartesi (Boğaziçi Üniversitesi Demir Demirgil Salonu)
15:00 Oyun: “Kim Var Orada? / Muhsin Bey’in Son Hamlet’i” bgst tiyatro
18:00 Panel: “Osmanlıdan Cumhuriyete Türkiye Tiyatrosunun Modernleşme Serüveni” / Konuşmacılar: Banu Açıkdeniz, Boğos Çalgıcıoğlu, Fırat Güllü, İlker Yasin Keskin
21 Mayıs Pazar (Boğaziçi Üniversitesi Demir Demirgil Salonu)
15:00 Oyun: “Zabel” bgst tiyatro
18:00 Seminer: “Osmanlıda Kadın Hareketi ve Zabel Yesayan” / Konuşmacılar: Aysel Yıldırım, Duygu Dalyanoğlu, Zeynep Kutluata
Etkinlik detaylarını ise aşağıda bulabilirsiniz:
Kim Var Orada / Muhsin Bey’in Son Hamlet’i
Muhsin Ertuğrul. Rejisör, oyuncu, yönetici ve yapımcı. “Yarın kıyamet kopacağını bilsem yine de bugün bir sahne açardım” diyen bir sanatçı. Kimilerine göre ustasız usta, kimilerine göre ise otoriter bir tek adam, yahut batı taklitçisi… Bu yaşlı adam oturmuş, anılarını yazıyor. Belki de tiyatromuzun tarihini yazıyor.
Ve yazarken ona iki hayalet eşlik ediyor. Eşlik etmekle kalmıyor, tarihin yazılmasına katkıda bulunuyorlar. Dahası bu işe Shakespeare’in Hamlet’ini de ortak ediyorlar. Türkiye’de ilk kez Hamlet’i oynayan ekip şimdi de birlikte son kez Hamlet’i oynayacaklar. Muhsin Bey’in son Hamlet’ini.
Hayaletlerden biri Muhsin Bey’in ilk hocam dediği Ermeni aktör Vahram Papazyan. Onun sayesinde madalyonun diğer yüzüyle, Ermeni sanatkarların mirasıyla yüzleşiyoruz.
Diğeri ise hayal ürünü bir kadın; Latife Hanım… Onun hikayesi ise önünde yürüyecek yol olmayan, yürüdükçe arkalarında yol bırakan ilk kadın oyuncularımızın sahneye çıkma serüvenlerini anlatıyor.
Muhsin Bey ve eski dostlarının sohbetiyle ölülerin ve dirilerin zamanı buluşuyor. Geçmiş bugün için yeniden yaşanıyor. Tiyatromuzun Osmanlı’dan Cumhuriyet’e uzanan geçmişi spot ışıklarının önüne çıkıyor.
Ve Muhsin Bey hatırladıkça yılların öğüttüğü belleğimiz tazeleniyor.
Metin ve Reji: Ekip Çalışması
Metin Düzenleme: Cüneyt Yalaz, İlker Yasin Keskin
Oyuncular: Banu Açıkdeniz, Cüneyt Yalaz, İlker Yasin Keskin
Proje Danışmanı: Ömer F. Kurhan
Müzik: Aybars Gülümser
Dekor: Özgür Eren
Işık: Levent Soy, Özgür Eren
Kostüm: Banu Açıkdeniz, Duygu Dalyanoğlu
“Osmanlıdan Cumhuriyete Türkiye Tiyatrosunun Modernleşme Serüveni”
Konuşmacılar: Banu Açıkdeniz, Boğos Çalgıcıoğlu, Fırat Güllü, İlker Yasin Keskin
Panelde “Kim Var Orada?” oyununun yaslandığı tarihsel arka plan üzerine bir sunum gerçekleşecek. Konu başlıkları ise şöyle: Modern tiyatromuzun kuruluşunda Ermenilerin rolü, İstibdat ve Meşrutiyet döneminde tiyatromuzda yaşananlar, Osmanlı’dan Cumhuriyete geçiş sürecinde sahnenin kadınlar açısından nasıl ve hangi tartışmalar ekseninde şekillendiği ve Darülbedayi’nin kuruluş serüveni. Bu konular ana akım tiyatro tarihimizin görmezden geldiği yahut anlatmaktan çekindiği çelişki ve çatışmalarla birlikte ele alınacak.
“Zabel”
Zabel Yesayan… 1878-1943? Doğum yeri Üsküdar. Ölüm yeri meçhul. Yazar, mücadeleperest, sürgün… İstanbul’dan Fransa’ya oradan da Sovyetler’e uzanan yolculuğu bir hapishane hücresinde son buluyor. Çocukluğunu, gençliğini, mücadele yıllarını, sürgün yaşamını hatırlıyor. Hücrenin karanlığına inat, solmuş hatıraları zihninde renkleniyor
“Hafızamın köşelerinde kapalı kapılar açılıyor ve geçmiş anlar uyanıyor. Bir söz, unutulmuş bir bakış, günlük hayatın çoktan geçip gitmiş teferruatı yeniden hayat buluyor. Bunlar sadece hafızamdan geçmekle kalmıyor içlerindeki hüznü ya da saadeti de bana bir kez daha bahşediyorlar.” ( Zabel Yesayan, ‘Sürgün Ruhum’ (İstanbul: Aras Yayıncılık, 2016. Çev. Mehmet Fatih Uslu)
BGST’li sanatçılar oyunun tanıtımında şu satırlara yer vermişler: “’7 Kadın’, ‘Bir Kadın Uyanıyor’, ‘Otobüs’ gibi oyunlarımız ile şimdiye kadar pek çok kadının hikayesini anlattık. Kimi zaman dinlediğimiz bir hikayeden esinlendik, kimi zaman okuduğumuz bir gazete haberinden ya da yanıbaşımızdaki bir arkadaşımızın sesinden… Bu defa bize çok da uzak olmayan bir geçmişte yaşamış bir kadının hayat öyküsü yol gösterdi bize. Zabel Yesayan’ın hatıraları, romanları, makaleleri bugüne yazılmış mektuplar gibi… Şimdi, Zabel’in sesine kulak verelim birlikte.”
Metin ve Reji: Aysel Yıldırım, Duygu Dalyanoğlu
Sanat Yönetmeni: Sevilay Saral
Oyuncular: Aysel Yıldırım, Duygu Dalyanoğlu, Elif Karaman, Maral Çankaya, Nihal Albayrak
Işık Uygulama: Zîlan Kaki
Efekt Uygulama: Gülbeyaz Sert
Afiş Tasarımı: Dilek Şenyürek
Grafiker: Ayşe Damla Pinçe
Özgün Müzik ve Düzenleme: Ari Hergel,
Aksesuar, Kostüm Tasarım ve Uygulama: Duygu Dalyanoğlu, Elif Karaman, Maral Çankaya, Nilgün Ilgıcıoğlu
Dekor ve Işık Tasarımı: Levent Soy, Zîlan Kaki
Sahne Resmi: Dilek Şenyürek
“Osmanlıda Kadın Hareketi ve Zabel Yesayan”
Konuşmacılar: Aysel Yıldırım, Duygu Dalyanoğlu, Zeynep Kutluata
Zabel oyununun ardından “Osmanlı’da Kadın Hareketi ve Zabel Yesayan” semineri gerçekleşecek. Seminerde öncelikli olarak akademisyen Zeynep Kutluata 19. yüzyılda Batı’da ve Osmanlı’da kadın hareketinin temel argümanlarına ve taleplerine değinecek. “Zabel” oyununun yazarları Aysel Yıldırım ve Duygu Dalyanoğlu ise bu tarihsel bağlam içinde feminist yazar Zabel Yesayan’ı hayat öyküsü ve edebi eserleri bağlamında değerlendirecekler.