Belgesel film yapımcısı Regine Dura ve belgesel tiyatro rejisörü Hans-Werner Kroesinger bir yıldan bu yana “Anıların Muharebe Meydanı 1914-2014” adlı sergi ve tiyatro projeleri için Güney Doğu Avrupa bölgesinde Birinci Dünya Savaşı’na ilişkin araştırmalar yaptılar. Tarabya Kültür Akademisi’nin burslu sanatçıları olarak İstanbul’da bulundukları süre içinde yerel ve tarihsel bir keşfe çıkan sanatçılar, “Almanya – Türkiye silah arkadaşlığı”nın kişisel ve ortak hafızadaki izlerini arıyorlar.
1914 – 2014 /Anıların Muharebe Meydanı
“Bastırılmış ve Unutulmuş” Belgesel Tiyatro Performansı
Performans Tarihleri:
13-14-15 Nisan tarihleri arasında, saat 11.00 ve 14.00’de iki ayrı performans
Yer: Almanya Büyükelçiliği Yazlık Rezidansı, Askeri Mezarlık Yeniköy Cad., No: 88, Tarabya
Lütfen başvuru yaparken performansı hangi tarihte ve hangi dilde (Almanca, İngilizce veya Türkçe olarak) izlemek istediğinizi belirtiniz. Başvurular: cigdem.ikiisik@istanbul.goethe.org
Giriş ücretsiz.
Bu proje, Goethe-Institut Atina ve Goethe-Institut Istanbul’un girişimleri ve Stiftung Mercator’un finansal desteğiyle gerçekleştirilmektedir.
Reji: Hans-Werner Kroesinger
Perfomans Sanatçıları: Mehmet Bozdoğan, Lajos Talamonti
Vokal: Yuka Yanagihara
Besteci: Daniel Dorsch
Dramaturji: Regine Dura
Prodüksiyon: Maria Kusche
Bir Performatif Mekan Keşfi
Yönetmen Hans-Werner Kroesinger ve film yapımcısı Regine Dura, 1. Dünya Savaşı konusunda yerel ve tarihsel bir keşfe çıkıyorlar ve kişisel ve ortak hatırlamanın izlerini arıyorlar. Geleceğe, Almanya – Türkiye ortak tarihi bağlamında bakan, kültürlerarası diyaloğu teşvik eden, stereotipleri sorgulayan ve önyargıları yıkan bir bakış…
Bu derin araştırmaların çıkış noktasını, Almanya Büyükelçiliği’nin Tarabya’daki tarihi yazlık rezidansı arazisinde bulunan ve Birinci Dünya Savaşı’nda hayatını kaybeden Alman askerlerinin mezarlarının bulunduğu askeri bir mezarlık oluşturuyor.
Konuşmalar, görüşmeler ve yerel keşifler farklı görüşleri bir araya getiriyor. Bu malzemeden yola çıkarak geliştirilen performans, farklı bakış açılarını ve tanımlamaları içeriyor. Karşılıklı birbirini etkileyen, tamamlayan, karşı duran, hatta birbiriyle çatışan hikayeler ortaya çıkıyor.
1914/2014 – Anıların Muharebe Meydanı “Open Spaces” Sergisi
Sergi: 09- 18 Nisan 2014 Açılış: 09.04.2014 Saat: 19:30
Yer: Depo Tütün Deposu Lüleci Hendek Cad., No: 12, Tophane
OPEN SPACES adlı proje Goethe-Institut Atina ve Goethe-Institut Istanbul tarafından gerçekleştirilmektedir. Bu proje Stiftung Mercator’un finansal desteği ile yürütülmektedir.
Sergi tasarımı / Mekan / Video: Regine Dura Mekan
Uygulama: Dominik von Stillfried
Ses: Daniel Dorsch
“Savaşı Anlatmak – Birinci Dünya Savaşı’ndan fotoğraflar ve hikayeler” adlı atölye çalışması katılımcıları: Sevinç Çalhanoğlu, Naz Vardar, Hamit Annak,Muharrem Eren, Harun Furkan Tökel
Prodüksiyon: Maria Kusche
OPEN SPACES adlı sergi projesi araştırma süreçlerini ulaşılabilir kılarken, bunları Alman ve Türk öğrencilerle yapılan ‘Savaşı Anlatmak’ adlı atölye çalışmalarının sonuçları ile birlikte gösterime sunuyor.
OPEN SPACES, work spaces adlı çalışma alanları yaratarak tarihle yüzleşme olanağı sunan bir canlı arşiv olarak algılanıyor ve izleyiciye tarih ile ilgili çeşitli bakış açılarını keşfetme, sorgulama ve kendi malzemelerini ekleme olanağını veriyor.
Arzu edenler Regine Dura ve Hans-Werner Kroesinger ile röportaj yapabilirler.
Randevu için Goethe-Institut’dan Yeşim Turgay ile (yesim.turgay@istanbul.goethe.org) temasa geçmenizi rica ederiz.
Regine Dura. Yönetmen ve yazardır. Marburg ve Frankfurt am Main’da siyaset, tiyatro, sinema ve medya bilimleri, Alman dili ve edebiyatı ve sanat pedagojisi; Berlin Hochschule der Künste’de video okudu. 1996 yılında tercihini sinemadan yana yaptı. Berlin’de European Film Academy ve Wim Wenders Production için, Londra’da Tall Stories ve Darlow Smithson Film için belgesel ve sinema filmi alanlarında çalıştı; film küratörlüğü yaptı ve jürilerde yer aldı. 90’lı yıllarda besteci Caroline Wilkins için Arias for Phonograph and Singers adlı filmin ve Routes to the Roots adlı göç ticaretiyle ilgili filmin senaryosunu yazdı ve yönetmenliğini yaptı. GüneyAfrika’daki transformasyon süreciyle ilgili araştırmaları sırasında yaşanmış bir hikayeye rastladı ve 2012’de White Blood/WeißesBlut (ZDF/ARTE) adlı, ırkçı bir Alman-Güney Afrika evlat edinme kuruluşuyla ilgili belgeselini çekti. Filmin uyandırdığı ilgi üzerine, 2013 yılında WDR için bir radyo programı hazırladı. Tüm bu çalışmaları için hayatının farklı dönemlerinde Deutsch-Kanadische Gesellschaft (Alman-Kanada Derneği), Filmförderungsanstalt FFA (Film Destekleme Kurumu), Avrupa Birliği’nin MEDIA Programı ve DEFA Vakfı’ndan burslar aldı. Bu burslar sayesinde projelerini geliştirdi veKanada, ABD, Büyük Britanya ve Güney Afrika’da kalarak deneyim kazandı. 2000 yılından bu yana belgesel tiyatro alanında Hans-Werner Kroesinger ile birlikte çalışıyor.
Hans-Werner Kroesinger. Yönetmen ve yazardır. Bonn’da doğdu, Gießen’de uygulamalı tiyatro bilimi okudu. Robert Wilson için yönetmen asistanı ve dramaturg olarak çalıştı. 1989/90 yıllarında Doğu Berlin’de Heiner Müller’in Hamlet/Maschine oyununda sanat asistanlığını üstlendi. Bu dönemde Demokratik Almanya Cumhuriyeti’nin (DDR) sonunun, onun büyüdüğü eski Federal Almanya’nın da sonu olduğunu anlamaya başladı ve tiyatroya bir süre ara vermeye karar verdi. Şansı yardım etti ve 1991/92’de aldığı Akademie Schloß Solitude bursu sayesinde tiyatro sanatı konusunda düşünme fırsatı buldu. 1993’te bu kez LCB’den aldığı burs, bu düşünmesürecini bir yıl daha uzatabilmesini sağladı. 1994’ten itibaren belgesel tiyatro yapmaya ve belgeleri tiyatro ortamına yerleştirerek tiyatro araçlarını analiz aracı olarak kullanmaya başladı. 1997’de documentaX’a katıldı. 2006 yılında Kindertransporte adlı oyunu ile Berlin Eyaleti’nin “Brüder Grimm Ödülü” nü aldı. “Politik im Freien Theater” ve “Impulse” festivallerine katıldı. 2012 yılında Ruhr Universität Bochum’da sahne araştırmaları dalında konuk profesör olarak bulundu. Yurt içinde ve dışında ders verdi, şehir ve devlet tiyatrolarında ve özel tiyatrolarda kendi oyunlarını üretti. Konularla ilgili araştırmalar yaparken bir şeyler öğrenmeye devam ettiği sürece, belgesel tiyatro yapmayı sürdürme kararı verdi.