Tiyatro dünyasının öncü isimlerinden Güngör Dilmen, 8 Temmuz’da bir süredir yoğun bakım servisinde tedavi görmekte olduğu hastanede hayata gözlerini yumdu. “Midas’ın Kulakları”, “Kurban”, “Ben Anadolu” gibi unutulmaz oyunların, pek çok ödülün, senaryonun ve çevirinin sahibi olan Dilmen, Mimesis Tiyatro Çeviri/Araştırma Dergisi’nin 19. sayısının danışmanları arasında yer alıyordu. Çalışkanlığı, üretkenliği ve pozitif enerjisini hayatın her alanına yansıtan ince ruhlu kişiliğiyle tiyatromuzun unutulmayacak isimlerinden biri olan Güngör Dilmen’i tiyatro dünyasına yaptığı katkılardan dolayı saygıyla anıyoruz.
***
Geçtiğimiz hafta Sivas Katliamı’nın 19. yıldönümüydü. Sanatçı, yazar, otel görevlisi çoğunluğu Alevi aydın 37 kişinin öldüğü katliamın ardında yaşananlar halen aydınlanmadı. Bu olay 2012 Mart ayında hukuki süreçte zaman aşımına uğratılarak tarihin karanlık sayfalarına gömülmek istendi. Ancak Sivas katliamında oynanan “oyun”lar pek de karanlıkta kalacak cinsten değil.
Günümüzde hükümet ve devlet politikalarının uzantısı olan pek çok mesele laik-dinci kutuplaşması ekseninde tartışılıyor. Ancak sanatçıların bu meseleleri kutuplaşmacı dar bir çerçeveden çıkıp demokrasi ve insan haklarını merkeze alarak değerlendirebilmesi oldukça önem taşıyor. 19 yıl önce planlı bir provokasyonla gerçekleşen bu katliamın faillerinin ortaya çıkarılması ancak ısrarlı bir ifade özgürlüğü / insan hakları mücadelesinin ürünü olabilir. Sanatçıların yürüttüğü böyle bir mücadele olmadan devletin kendi içindeki failleri ortaya çıkarmasını beklemek anlamsız. Sonuçta Roboski katliamı için gerçek anlamda özür dileme yetisinden yoksun bir devletle karşı karşıyayız.