Mimesis Çeviri / Young Adult [Genç Yetişkin] ve Bridesmaids [Nedimeler] gibi son çıkışlar film endüstrisinin nihayet kadın anti-kahramanların cazibesini fark ettiğini gösteriyor.
The Independent, 10 Şubat 2012, Çeviri: İlker Yasin Keskin
Hollywood’da yeni bir kız tipi var. Lise aşkınla olan mutlu evliliğini çalacak, sevgilinin nedimesinin elbisesine kusacak ve sonra muhtemelen sana tekme tokat girişecek.
Nihayet kadın anti-kahramanlar Hollywood’da gişe iddiasındalar. Sadece birkaç Oscar adaylığı kapan Bridesmaids adlı filmin oyuncuları olarak değil, Ejderha Dövmeli Kız’ın gerçekte bir sosyopat olan kadın kahramanı Lisbeth Salander rolündeki Rooney Mara olarak da bu bakımdan takdir topluyor.
Young Adult geçen hafta İngiltere’de gösterime girdi. Film, Juno‘nun yazarı Diablo Cody ve yönetmeni Jason Reitman’ı tekrar bir araya getiriyor. Ve başroldeki Charlize Theron, bir yeniyetmenin fantazi dünyasında yaşayan 37 yaşındaki bir yazar olan Mavis’yi oynuyor. Mavis, ilk sevgilisini tekrar elde etmek için memlekete dönüyor. Ama bir engel var: Adam evli ve bir çocuklu.
Bu, seyirciyi bilhassa kadın seyirciyi otomatikman yabancılaştıracaktır. Fakat Amerika’daYoung Adult sağlam eleştiriler aldı. Bu eleştirilere göre Mavis kötü, manipülatif ve muhteşemdi.
Oskar ödüllü Cody son eseri hakkında konuşurken “Sinemada bir boşluk hissettim” diyor. “İddialı olacak ama sevimsiz, çatlak ve çirkin bir kadın başrol görmeyeli epey olmuştu, belki de hiç görmemiştim. Elbette fiziksel bir çirkinlik değil kast ettiğim, sonuçta Charlize’den bahsediyoruz. Kadın anti kahramanın yeniden yazılması gerektiğini hissettim.”
“Böylelikle aklıma lisedeyken duygusal yönden büyümesi engellenmiş ve bastırılmış, şimdi 30’lu yaşlarındayken nasıl yine bir kraliçe arı olabileceği düşünen bir kadın karakter geldi.”
Mavis’in küçük bir köpeği ve ciddi alkol problemi var. Fakat seyircinin onun kırılgan kabuğunun arkasındakini görmek istemesinin sebebi, Theron’a göre, onun gerçek olduğunun farkına varmaları.
Cody, pek çok kadının Mavis’de kendini görebileceğini düşünüyor: “Bence onu yaptığı pek de takdir edilmeyecek bir sürü şey, hayatta kalma modumuz içerinde hepimizin yaptığı şeyler. Bilirsiniz ufak tefek beyaz yalanlarla hayat çekilir hale gelebilir. Üstelik de Mavis çok yalnız. Bana göre bu hepimizin başına geldi.”
Mavis huysuz bir yetişkin-genç kızdır; 2004’de komedyen Tina Fey tarafından yazılan Mean Girls [Kötü Kızlar] modern liseli şirret kadını yeniden keşfetmiştir. Yine de, o filmde iyi kızdan kötü kıza geçen Cady (ironik olarak Lindsay Lohan tarafından oynanmıştır), sonunda davranışlarının yanlış olduğunu ifşa eder. Ve geçen seneki Bad Teacher’da [Kötü Öğretmen] Cameron Diaz’ın canlandırdığı fahişe ruhlu, küfürbaz kadın kahraman, iyi bir adamın aşkı (ya da en azından Jason Segel’in aşkı) tarafından evcilleştirilir.
Young Adult böyle bir uzlaşma önermez.
“Filmlerde her zaman kurtuluş anları vardır, yaşamdaysa o kadar çok yoktur.” diyor Cody.
“Filmi daha geleneksel sonlandırmayı düşündüm. Ama sonra kendi kendime şunu sordum: Ne yapmaya çalışıyorum? Filmi azdıracak mıydım yoksa kısırlaştıracak mı?
Öyle olsaydı, film gün ışığını asla göremezdi.
“Bizler, ekranlarda huysuz güzel kıza alışkınız fakat onun kahraman olmasına alışkın değiliz. Zaten Hollywood’da kimse size “Hmm, ilginç ve cüretkar bir film yapmışsınız” demez. “İnsanlar, kendilerine tanıdık görünen ve genel beğeni toplayan bir şeyle döndüğünüzde memnun olurlar.”
Bridesmaids Cody için yazın sürpriz çıkışıydı. Filmin komedisi 300 milyon dolar civarındaki brüt kârı beraberinde getirdi. Bu başarının ardından, her stüdyo kendi kötü kadın hitini çıkarmanın peşine düştü. Bridesmaids’in yazarı ve starı Kristen Wiig’e göre farklı bir kadın kahraman tipinin içeri süzülmesi için kapılar açıldı.
Ben, kadınların erkekler kadar fena davrandıklarını gösteren bir çeşit feminist manifesto yazmadım. Ben gerçek bir kadın hakkında yazmak istedim; 30’lu yaşlarına gelmiş, çevresine bakınan ve benim “bu konumda olmamam gerekirdi” diye düşünen bir kadın hakkında yazmak istedim. Yazdığım karakter Annie’nin de söylediği gibi; “Bekarım, kırk bin dolar borcum var ve eksantrik biriyle yaşıyorum.’ Hoşunuza gitmeyebilir ama erkekler kadınların her zaman makyaj yapmadığının farkına varır ve içip küfrederler.”
Efsanevi Midwesterner yorumuyla Oscar adaylığına sahip bir prodüktör olan 41 yaşındaki aktris Melisa McCarthy “Bunun gibi senaryolar hiç olmamıştı.” diyor ve artık genç olmayan altı kadının yer aldığı eğlenceli bir filmi en son ne zaman gördüğümüzü soruyor.
Bridesmaids’de yer alan oyuncular İngiliz-pop çağının zirvesindeki İngiliz “delikanlı kızları” gibi davranırlar. Sarhoş olurlar, kusarlar ve hatta sokağa sıçarlar. Ucube komedi kralı Judd Apatow’un prodüktör olarak yardımı olmasaydı, bu film yapılamazdı.
“Bizim filmimizden önce, stüdyolar şunun gibiydi: “Hayır, hayır! Kadınlar öyle değildir. Bunu görmek istemeyecekler.” diyor Apatow. “Hollywood için bir bahse girmek fazla belirsizdi. Oysa, Bridesmaids için hedef kitlesinin yüzde 70’i kadındı. Filmde bir şekilde kendilerini görüyorlardı.”
Şimdi herkes kendi namussuz hizmetçi kızını istiyor ve Wiig’in oda arkadaşını oynayan Rebel Wilson, “Domuz Yüz” lakaplı bir kadın kahraman olarak Will Ferrell’in yapımcısı olduğu Bachelorette komedisinde önemli bir rolde yer alıyor. 3 milyon dolara üretilen film bu yılın Sundance Film Festivali’nde prömiyerini yaptı. Filmin başrollerinde Kirsten Dunst, Lizzie Caplan ve Isla Fisher, çirkin arkadaşlarının kendilerinden önce evlenmeleri karşısında dehşete düşen üç arkadaş olarak yer alıyorlar.
Bütün bu filmler kadınlar tarafından yazıldı; Bachelorette‘ı, filmi “nihilistik” olarak tanımlayan 30 yaşındaki Leslye Headland yazdı. Bir eleştirmen filmi şöyle tanımlamıştı: “Kızlar için Tarantino”
2008’den beri çılgınca bir iddiaya girmekte isteksiz olan stüdyolar, kadın seyircinin beğenisinin de erkeklerinki kadar kirli olabileceğini yavaş yavaş kabul etmeye başladılar. Şimdi bu stüdyolar Bachelorette‘in yardımcı yazarı Annie Mumolo’ya, Melissa McCarthy’e, New Girl [Yeni Kız] ve No Strings Attached’ın [Bağlanmak Yok] yazarı Elizabeth Meriwether’ye kur yapıyorlar.
Hollywood, birdenbire Kadınların Ne İstediğini mi keşfetti? “Tarihsel olarak, kadınlar erkekler için yapılan sekiz milyon filmde yer aldılar. Bana dengeyi hafiften telafi etmek üzereyiz gibi görünüyor. Sanırım hayal kırıklığına uğramaktan çok, beyler de bu filmleri seyretmekten mutlular.” diye cevaplıyor Apatow.