Mimesis Çeviri – Koreograf Anne Teresa De Keersmaeker, Beyoncé’nin, yeni single’ı için hazırlanan video klibinde kendisine ait olan bazı dans sahnelerini kullandığını iddia etti.
Guardian, 10 Ekim 2011, Çeviri: Şuayb Aydın
Önde gelen bir koreograf, Amerikalı şarkıcıyı yeni video klibini piyasaya sürmesinin ardından dans hareketlerini “çalmakla” suçladı.
Eğlence sitesi AceShowbiz.com’un haberine göre, Beyoncé’nin yeni single’ı Countdown için hazırlanıp geçtiğimiz hafta yayınlanan klipte* kullanılan koreografi Belçikalı koreograf Anne Teresa De Keersmaeker’ın işiyle bir takım benzerlikler gösteriyor. De Keersmaeker Danimarkalı bir bloga yaptığı açıklamada kendisinden izin alınmadığını söyledi: “Bu durumdan hiç haberim yoktu. Kızgın değilim ancak bu intihaldir.”
Beyoncé ve dansçılarını bir dizi terk edilmiş binada gördüğümüz sahnede kullanılan iki dans sahnesi tartışma konusu oldu. Bunlardan birisi, üç kadın dansçı arka planda sağ tarafta bir bale akışı icra ederken şarkıcının soldaki pencereden kameraya baktığı, bölünmüş ekran etkisi yaratan bölüm. De Keersmaeker’ın, kendi grubu Rosas Danst Rosas ile birlikte yaptığı ilk işinde oldukça benzer etki ve hareketler göze çarpıyor. Bir diğer bölüm, 1994’te Dance Screen ödülünü kazanan Achterland’ın, sinema uyarlamasında kullanılan koreografiye bir hayli benziyor.
Beyoncé iddialara yanıt vermezken yardımcı yönetmeni Adria Petty şarkıcıya, ilham olması için Avrupa modern dansıyla ilgili arşiv görüntüleri gösterdiğinden bahsetmişti. Petty, MTV haber servisine şunları söyledi: “Beyoncé’ye bir dizi görüntü gösterdim ve birlikte bunların arasından birkaçını seçtik. İnanın ya da inanmayın, bu görüntülerin çoğu Alman modern dansıyla ilgiliydi. Süreç “kendiliğinden gelişti.”
Beyoncé bu yılın Mayıs ayında gerçekleştirilen Billboard Music ödüllerinde sergilediği Run the World (Girls) isimli gösterisinde kullanılan koreografi ve görsel efektlerin Lorella Cuccarini’nin işine benzetilmesinin ardından ikinci defa intihalle suçlanıyor. Beyoncé, ilk durum için Cuccarini’den esinlendiğini çok geçmeden kabul etmişti.
De Keersmaeker eleştirmenlerden beğeni toplayan ve dünya çapında başarı kazanan işlere imza atarak 30 yıldan fazla süredir modern dans arenasında başı çekenlerden biri olmayı başardı. The Guardian’dan Sanjoy Roy 2009 yılında yazdığı bir yazıda De Keersmaeker için, “popüler takipçileri olan zor bir koreograf, oyunlaştırma eğilimi olan bir minimalist, söyleyeceği şok şey olan bir ketum” yakıştırmalarını yapmıştı.
De Keersmaeker şunları ekledi: “Asıl yakışıksız olan şey bu durumu saklamaya bile tenezzül etmemeleri. Şöhretli bir iş olduğu için bunu yapabileceklerini düşünmüşler gibi gözüküyor. Gururlandım mı? Bakın, yerel okullarda okuyan çocukların da aynı şeyi yaptığını gördüm. Çocukların yaptığı hali çok daha güzel.”
* Klibi izleyin: http://www.youtube.com/watch?v=3HaWxhbhH4c