Yaşam Kaya
Tiyatro Pot, yeni kurulmuş bir tiyatro grubu ve İngilizlerin kötü kızı Sarah Kane üzerine çalışma cesareti gösteriyor. 4:48 Psikoz, Sarah Kane’in intihar etmeden önce yazdığı son metin olma özelliği ile halen büyük sırları içinde barındırır. Yazarın kendi hayat öyküsünü içine katarak oluşturduğu oyunda, İngilizlerin dünyaca meşhur “in yer face” akımını tüm çıplaklığıyla görürüz. Gizem Darendelioğlu ve Serdar Sezgin Güvenç ikilisinin sahneye koyduğu 4:48 Psikoz, Nihan Büyükağaç’ın güzel performansı ile tiyatro sezonuna damgasını vuruyor.
Oyunda, dünyanın kaotik sorunlarını kendi iç sorunlarıyla bütünleştirmiş bir kadın görülüyor. Aile yaşantısı, arkadaş ilişkileri, sosyal çevresi problemli olan karakterin; dünyada yaşanılan ve günden güne kötüye giden adaletsiz sistemlere karşı isyanı duyuluyor. Anormal ile normal kavramlarını sorgulayan konu, yaşantıları oluşturan kanunların kimlerce, hangi genele göre yazıldığı eleştirisini bizlere sunmuş. Cinsellik, bireysel yalnızlıklar, kişilerin hak ve özgürlükleri, şizofren bir insanın beyninden seyircilere aktarılıyor.
Uzun yıllar depresyon tedavisi gören Sarah Kane, henüz 28 yaşında iken King’s College Akıl ve Ruh Sağlığı Hastanesi’nde kendi ayakkabı bağcığı ile intihar ediyor. Bir yazar olarak, ölmeden önce yaşadıklarını kelimelere döküp, içindeki isyanın kalıcı olmasını sağlıyor. Cinsel acılar, aşkın bitmek bilmeyen ıstırabı Kane’in yaşamını o denli etkilemiş ki; 4:48 Psikoz, söylediklerimizin tamamını içinde barındırıyor. Yazar ile ilgili tiyatro tarihçilerinin yaptığı araştırmalar şunu bize gösteriyor, Sarah Kane yaşadığı süre boyunca kendi döneminden hiçbir şekilde etkilenmemiş. Dışavurumcu sanatsal akımlarla eserlerini oluşturan yazar, bu oyunda da kendine has çizgisini devam ettirmiş.
Kane’in kapitalist kültürle süre gelen kavgası da eserlerinin oluşmasında etkili olmuş. Blasted, 4:48 Psikoz, Crave söylediğimizin önemli birer örnekleri. Cinselliğe aç erkekler, kadınlık duygusunu silaha dönüştürmüş kişiler, açlık, yoksulluk, sokaklarda geçen hayatlar, kapitalist sistem içinde bataklığa sağlanmış kişilerin şekil ve davranışlarını oluşturuyor. Fakat yazarı anarşist bir başkaldırı olarak değerlendirmeliyiz.
Oyunu yöneten Gizem Darendelioğlu ve Serdar Sezgin Güvenç, sahneyi tek kişilik oyun için iyi dizayn etmişler. Beyaz rengin ahenkli büyüsü ışığında, hastane ortamının canlı resmedilişi harika bir düşünce! Videolarla desteklenen oyun, rüyaların, hayallerin, intiharın eşiğinde bir kadını sahnede yalnız bırakmıyor. Tek kişilik gösterilerin monologa dönen sıkıcı yapısı düşünüldüğünde, 4:48 Psikoz, insanı oyuncu ile birleştiren akıcılığa sahip. Genç yönetmenler yazarı, eseri her yönden hissederek işlerine eğilmişler.
Mükemmel Bir Karakter Oyuncusu!
Nihan Büyükağaç, en az 5 ayrı insana dönüşen karakterini, abartısız, olağanüstü performansla oynuyor. Öncelikle yazarın hayat öyküsünün sahnede yer aldığını düşünmemiz gerekir. Bu noktadan hareketle sahnede kendisini yazarla bütünleştirmiş bir oyuncu karşımıza çıkıyor. Videolarla oynarken; kriz anlarında; cinsel isyanlarda Nihan Büyükağaç’ın farklılığını izliyoruz. Olağanüstü çabası herkesi derinden etkiliyor. Kapital düzene isyan eden Sarah Kane’in tüm ruh halini sahnede birebir görüyoruz. Bu sezon izlediğim en iyi dört kadın oyuncudan birisi sahnede yer alıyor. 4:48 Psikoz, insan beynini içinde yaşadığımız dünyaya karşı düşünmeye zorlayan bir metin. Oyun, 3-6-17 Haziran 20-30’da Maya Sahnesi’nde izlenebilir.
İstiklal Cad. Halep Pasajı (Atlas Pasajı karşısı) Kat: 2 Beyoğlu
Telefon: 0 212 252 74 52