Yaşam Kaya
Altıdan Sonra Tiyatro, Türkiye’de alternatif tiyatronun bugünlere gelmesinde çok önemli bir noktada duruyor. Uzun yıllardır değişik sahnelerde tiyatro yaşantısına devam eden topluluk, Kumbaracı 50 Sahnesi’ni kurarak oyunlarını kendi sahnesine taşımayı başardı. Ayrıca İstanbul’un önemli sanatsal noktası olan İstiklal Caddesi’nin alışveriş merkezleri ile donatıldığı bir zamanda elini taşın altına sokan tiyatro, kendi mekanını alternatif tiyatro yapan tüm gruplara açtı. Tiyatro seyircisini para ve rant paylaşımlarına teslim etmeyen birkaç yapıdan bir tanesi Altıdan Sonra Tiyatro!
Alternatif Tiyatro kavramını algılamaktan yoksun Afife Jale Tiyatro Ödülleri’nin yarattığı olumsuz etki herkeste görülürken, Altıdan Sonra Tiyatro “Alternatif Tiyatro Mekanları” adlı yeni bir oluşuma da öncülük eden grupların başını çekiyor. İstanbul’da tiyatro yaparak seyirciyi belli teatral klanların elinden kurtaran “Beyoğlu Terminal, İkinci Kat, Maya Sahnesi, Kumbaracı 50, Mekan Artı, Şermola Performans” Türkiye’de hem politik tiyatroyu besliyorlar hem de yenliklerin denendiği mekanlar olarak insanlara olmayanı sunuyorlar. Altıdan Sonra Tiyatro, Yiğit Sertdemir ve ekibinin özverili çalışması ile hazırladıkları “Karabahtlı Kardeşlerin Bitmeyen Şen Gösterisi!” yenlikçi öğeleri içerisinde barındırıyor. Zekice tasarlanmış konu yapısı, masklar, kuklalar, müzikler oyunu renkli bir cümbüşe çevirmiş.
“Karabahtlı Kardeşlerin Bitmeyen Şen Gösterisi!” doğdukları andan itibaren niçin bu dünyada var olduklarını bilmeyen iki kardeşin trajik öyküsünü anlatıyor. Yaşamın gizemli kesişmeleri; olmayanı gerçekleştirmek için verilen mücadele; hayallerin peşinde koşan iki insan sahnede görülüyor. Kimselerin bilmediği bir gösteri dünyası içinde varlıklarının devamlılığı için mücadele eden iki insanın b.ktan yaşantısı, tüm insanlığın yaşantısı ile örtüşüyor.
B.ktan Hayatlar ve Yaşanmışlıklar!
Oyunun başında Karabahtlı Kardeşler tiyatro oyunu izlemeye gelen seyirciyle inceden dalga geçerken, az sonra yaşanacakların onların hayatlarını anlatacağını belirtiyorlar. Dünyaya geldiği andan itibaren insan kendisini gerçekleştirmek için büyük bir mücadele içine giriyor. Sistemin istediği şekilde geleceğine yön veren yığınlar toplumda hiç de az değil. Birilerinin eline bakarak umutlarını gerçekleştirmek isteyen bireylerin mücadele azimleri zamanla azalıyor ve belli bir süre sonra yok oluyor. Gösteride doğumdan itibaren içinde bulunduğu dünyaya yabancılaşan iki kardeş, son anlarına dek umutlarının peşinde koşuyorlar. Fakat birilerinin elinde kalan hayaller onları büyük çıkmaza sürüklüyor. Şarkılarla anlatılan b.ktan hayat ironisi, kapital sistem içinde şanslı dünyaya gelen elit kesime atılmış bir tokat! İzleyici koltuğunda oturan insanları düşündüren bir tokat!
Masklar, Kuklalar ve Şahane Müzikler!
Aslı Can Kortan ve Yiğit Sertdemir tarafından sahneye koyulan oyunda her iki oyuncu da performanslarıyla göz dolduruyor. Maskların, kuklaların gücünü sonuna dek kullanan oyuncular, karabahtlı kardeşlerin öyküsünü çarpıcı şekilde sunmuşlar. Metaforların ardına saklanan mesajlar izleyiciye dolaylı yoldan mükemmel bir anlayışla ulaşıyor. Candan Seda Balaban mask ve kukla tasarımında iyi iş çıkarmış. Komedi, hüzün, ince alay, Balaban’ın hayal dünyasından bizlere çok doğru yansıyor. Gösterinin müzikleri tüm konunun özetlendiği nokta aslında. Onur Kahraman, Erhan Yürük, Cem Uçan, Büşra Yalçınöz müzikte güzel bir ekip olmuşlar. Orkestranın elini güçlendiren, oyuncuların önünü açan ve özellikle konunun uzayan konuşmalarını sadeleştiren müziklerle karşı karşıyayız.
Yiğit Sertdemir masklarla, kuklalarla; farklı konseptte, harika işler yapmaya devam ediyor. “Karabahtlı Kardeşlerin Bitmeyen Şen Gösterisi!” anlattığı konu itibari ile ağır bir metin olmasına karşın, Altıdan Sonra Tiyatro’nun profesyonel ekibi sayesinde akıcı bir metne dönüşmüş. Hepimizin b.ktan hayatına ayna tutan gösteri Kumbaracı 50’de…