Bu kitapta sanat yapıtlarının alımlanması ve sanatlararası etkileşimle ilgili yazılarımdan bir seçki yaptım. Alımlamaya en güzel açıklamayı getiren sanatçılardan biri Miro. Yapıtlarında her kesimden izleyicinin kendine göre bir şeyler bulabileceğini söylüyor. Bu nedenle sadece resim alımlaması yaptığım birinci bölüme Miro ile başladım. Miro çok yanlı bir sanatçı. Yapıtlarında çok değişik alımlama boyutları bulmak olanaklı.
Seçtiğim sanatçıların birbirlerinden çok farklı olmaları belki ilk bakışta okuru yadırgatabilir. Amacım alımlamanın özelliklerini elimden geldiğince açığa çıkartabilmekti. Bu nedenle alımlama sürecinde, farklı sanatçıların tüm farklara karşın aralarında ortak boyutlar bulunabileceğini göstermek istedim.
İkinci bölümde resim ve müzik arasındaki bağları ele aldım. Bir resim neye göre müzikseldir? Kimi sanatçı müzikten esinlenir, kimi müziğe bilinçle yaklaşır, kimi müziğin biçimlendirme öğelerini resim diline aktarır., kiminde ise müzikle ilgisi olmamasına karşın izleyici resimlerinde müziksellik bulabilir. Karşılaştırmalı alımlama yaparken nesnel düzlemde kalabilmek için, iki sanatın dayandığı temel kavramları ölçüt olarak aldım.
Üçüncü bölümde ise başka sanat türlerine de yer verdim. Görselliğin, sanatların en soyutu olan müzikte bile giderek nasıl ağırlık kazandığını açıklayan müzik yazıları, opera ve yerleştirmeyle ilgili yazılar.
Sonuç olarak alımlama bitmeyen bir süreç. Okurların, Miro’nun izleyicilerinden beklediği gibi, benim denemelerimi de yeni alımlama boyutlarıyla sürdürmelerini diliyorum.
Nazan İpşiroğlu
Hayalbaz Kitap, 2010.