It’s OK!

1Mimesis Haber / Canan Yücel’in İKSV 19. Tiyatro Festivali kapsamındaki gösterisi “It’s OK!” 21 Mayıs 2014 Çarşamba akşamı Karaköy’deki İkinci Kat’ta iki kez sergilendi. 30 dakikalık bu solo performansın koreografı ve icracısı Canan Yücel. Hem hukuk hem de dans eğitimi almış olan ve halen bu iki alanda da çalışma yürüten sanatçı, performansının çıkış noktasını “ortalama olma hakkı mücadelesi” olarak tanımlıyor:

Performansın performansını, performans değerlendirme sistemlerine, beklenti endekslerine vurup performansını belirleyerek, bir performansa mı düştünüz, yoksa tam performans mı yol aldınız değerlendiriniz. YA DA gündelik yaşamın, hayatı olumlu-olumsuz aşırılıkların iki ara bir deresinde kalmaya zorlayan ikiliklerinden, eylem ve gayretlerin verimlilik ölçümlerinden bunaldıysanız siz de, It’s OK!’in ortalama olma hakkı mücadelesine katılın: “Bu bir performans” deyin sadece ve ölçümlere meydan okumanın keyfine bakın.

Yücel, İngilizce yaptığı konuşmaların Türkçe üst yazıyla aktarıldığı gösterinin ilk bölümüne, çeşitli nesneler kullanıp “……a inanıyorum” şeklinde cümleler kurarak başladı: boşluğu çaydanlık, sağ omuz, silahlar, güller (ve Guns N’ Roses) ilgi odağı olmak, çıplaklık (ama Avrupa’da), kot gömlek, ortalama olmak…vb. olarak tamamlayabilirsiniz. Yücel, bu cümleleri birkaç kez tekrar ederek, nesneler ile cümlelerin eşleştiği ve eşleşmediği anlardan oluşan bir kurgu oluşturdu.

Bir sonraki aşamada, seyircinin “hoş bir kızın müzik eşliğinde dans etme beklentisi”ne cevap verecek bir koreografi sergiledi. Seyir zevki yüksek, dinamik bir hareket akışı ile çağdaş dans tekniği konusundaki seviyesini ya da dansçıdan beklenen “beceri”yi ortaya koydu. Ve bu bölümü de, muhtemelen seyrettiğiniz en iyi dans sahnesi değildir, minvalinde bir ifadeyle noktaladı.

Koreografi sonrasında, seyircinin muhtemel “performansın hayata dair bir şey söylemesi/öğretmesi beklentisi”ne yönelik cümleler kurdu. Eline bir kitap alıp vergi sisteminden, partnerliğin tanımı ve hukuksal karşılığından…vd. bahsetti.

Performansın son bölümünde ise, tek tek titizlikle yerleştirdiği yumurtaların üzerinde devinerek bir hareket/dans sekansı sahneledi. Ve bu bölümün sonunda da özellikle “bir yere varmamayı” tercih ettiğini ifade ederek, seyircinin “sonuç beklentisi”ni boşa çıkardı.

Canan Yücel’le ilgili ayrıntılı bilgiye, şu link’ten ulaşabilirsiniz: http://frozendreamistanbul.com/artistic-collaborators/

“It’s OK!”yle ilgili izlenim ve eleştiri yazılarına şu link’lerden ulaşabilirsiniz:
Zeynep Aksoy, “Nereye Kadar OK?”
Gizem Dumlu, “İKSV 19. İstanbul Tiyatro Festivali’nde Bir Vasat Methiyesi – Canan Yücel / “IT’S OK”
Özge Derman, “Ortalama olma hakkımız yok mu?”

Berna Kurt / Mimesis Haber

TÜM YAZARLAR >>

TÜMÜ >>