Fırtına Replikası Üzerine- Yaratıcı Ama Zoraki Bir Dans Versiyonu

David Jays

Mimesis Çeviri / Crystal Pite ve Kidd Pivot’un Fırtına yorumu ilginç bir döngüsel yapıya sahip ve Prospero karakteri gayretle denemeler yapıyor ama sanki biraz tutuk kalmış.

Guardian, 27 Nisan 2014, Çeviri: Gökhan Gökçen

The Tempest Replica by Crystal Pite at Sadler's Wells, LondonSavaşçı dinçliği ve basit saldırılar…Fırtına Replikası [The Tempest Replica], Sadler’s Wells, Londra

Shakespeare’in son dönem oyunları da sonunda dans ile buluştu. Kış Masalı’nın Royal Ballet’de Christopher Wheeldon tarafından yorumlanmasının ardından Kanadalı koreograf Crystel Pite 2011’de yaptığı Fırtına’yı İngiltere’ye getiriyor. Pite’ın 90 dakikalık çalışması Prospero’nun sihirlerini karıştırıyor, bu kindar sürgünün, kontrolcü babanın ve sert efendinin gücüyle vicdanını test ediyor.

Oyun başlangıcında, Eric Beauchesne’nin Prospero’su huşu içinde bir kağıttan-gemi filosu yapıyor ve sonra Ariel gemilerden bir tanesini ağzına atıp fırtınayı başlatıyor. Pite hikayenin akışını, arkada siluet projeksiyon ile arka hikaye desteği ile dokunaklı bir sessiz oyun olarak anlatıyor. Bu esnada Owen Benton’un ses skoru ile oyundan satırlar eşlik ediyor. Diğer altı dansçı beyazlar içinde sarmalanmış, yüzleri sevimsiz maskeler ile saklı durumda ve kukla ustası Prospero onları sinirleri bozuk bir vitrin düzenleyici gibi kuklaları yıpratırcasına yönetiyor.

İzleyen sahnede Prospero baştan başlıyor, kontrolü kaybediyor veya çabalıyor. Pite

oyundaki rahatsız edici ilişkileri derinlemesine inceliyor, karakterler kendilerini açığa çıkarttıkça kendi acıları veya ihtirasları gözüküyor. Bryan Arias’nin oynadığı Caliban, şeytan kafa ve dikenli kanatlardan kurtulmuş ve kendi ustası gibi giyinmiş. Vahşilik başını döndürürken, içini kemiren şiddete karşı direnmeye çalışıyor, Prospero’nun onu eşleştirmesindeki başarısızlığıyla durum daha cazip hale geliyor. Bunun yerine sihirbaz bir elini uzatıyor, geri çekiyor ve sıkıca kavrıyor. Zapt etme alışkanlığından kopamıyor.

Pite ve topluluğu Kidd Pivot, hareket ve duyguları birbirine bağlarken aralarında bir sinyalleşme var, ve Shakespeare’in hikayesinin kendini tekrar etmesini- önce insan kuklalar ve sonra dans ile- sağlayarak zekice bir yapı kuruyorlar. Ve Pite hareket yelpazesini savaşçı dinçliği ve basit saldırılara kadar genişletse de, ilk baştaki kukla sarsaklığını hiç bırakmıyor. Bütün bu şaşalı icraya rağmen, mükemmel dansçıların yüksekten uçmasına ya da kendi bireyselliklerini bulmalarına izin verilmiyor. Hala bir iple yönetilen kuklalar.

TÜM YAZARLAR >>

TÜMÜ >>