Dansın Tiyatrodan Öğrendikleri: ‘Adımlar’ın Ötesine Geçmek

Charlotte Broom

Mimesis Çeviri / HeadSpaceDance’den Charlotte Broom: “Tiyatro sanatına ait püf noktalarının koreografiyi nasıl güçlü, cesur ve samimi kıldığı üzerine.”

Guardian. 21 Mart 2014. Çeviri: Levent Soy

Christopher Akrill and Charlotte Broom in Mats Ek's Light Beings.

Sahnede… Christopher Akrill ve Charlotte Broom, Mats Ek’in Light Beings adlı eserinden.

Chris Akrill’in ve benim ortak geçmişini göz önünde bulundurursak, HeadSpaceDance’i kurduğumuzda, topluluğun tiyatrodan ziyadesiyle etkilenmesi kaçınılmazdı. 90’ların başında Northern Ballet Theatre’a dansçı olarak katıldıktan sonra, gelişme çağımız bir aktör ve dansçı olan Chirstopher Gable tarafından şekillendirilmişti. Gable bize neden sahnede olduğumuzu, ne yaptığımızı ve nereye gittiğimizi bilmenin önemini öğretmişti. Bir başka deyişle, bir rol üzerinde çalışırken onu bir aktör gibi ele almaya teşvik etmişti. Dans “adımlar”dan çok daha fazlası haline geldi. Daha öncesinde, birer bale dansçısı olarak, koreografinin bir karakter oluşturmaktan daha önemli göründüğü geleneksel yaklaşıma yatkındık.

Ardından Culberg Ballet’de Mats Ek ile çalıştık. Mats kendi deneyimine bir dansçı, aktör, yönetmen ve yazar olarak yaklaşır. İşini o kadar büyük bir samimiyet içinde gerçekleştirir ve dansçılarından o kadar büyük bir dürüstlük ve gerçeklik talep eder ki, kendi derinliklerinize inmeden ve kişisel deneyimlerinize dayanmadan eserlerini icra etmeniz imkansızdır. Duygusal olarak açık yürekli olmadıktan sonra, koreografiyi büyük bir uzmanlıkla salt koreografi olarak yapmak onun için anlamsızdır. Genellikle önceliğin teknik yeterliliğe verildiği dans dünyasında her zaman karşınıza çıkan bir durum değildir bu.

Soyut bir eseri icra ederken, ruhsal durumun fiziksel durumu nasıl etkileyeceğini ve her bir harekete nasıl bir nüans katacağını ortaya koyabilmek için, kişinin kendi anlatısını yaratması son derece önemli görünür. Bu, sadece dansçının deneyimi bir bütün olarak hissetmesini sağlamakla kalmaz, bununla birlikte izleyiciyle bir bağ kurar ve bir atmosfer oluşturur. Dansçı ruhsal olarak bağlandığında, fizikselliğin içini görebilirsiniz.

Kendi prodüksiyonlarımıza gelirsek, Javier de Frutos gibi, doğuştan bir tiyatro algısına sahip koreograflarla çalıştığımız için şanslıyız. Bir gösteri için ilk provalarda, bizlerden yanımızda bir Shakespeare oyunu getirmemizi istemişti. Metnin bir bölümünü öğrendikten sonra, replikleri söylerken hareketler doğaçlamaya başladık. Sözcükler sayesinde koreografinin karakter ve atmosfer bakımından son derece zengin olduğunu fark ettik.

Luca Silvestrini's Border TalesTeatral etki… Luca Silvestrini’den Border Tales

Luca Silvestrini’nin teatral etkisi, daha yaratının ilk aşamalarında belirgindi. Dansçılara kendi deneyimlerine ya da fikirlerine dayanan yanıtlar oluşturmayı kışkırtan sorular sorarken, hareket doğaçlıyorduk. Hareketlerin, sorulara yanıt bulunduğu anda bulunması; daha sonradan bulunup getirilmemesi gerekiyordu.

Belki de dansın doğasında var olan teknik disiplin nedeniyle, dans alanında çalışan fazla tiyatro yönetmeni yok. Ancak, bir sonraki prodüksiyonumuz için, tiyatro yönetmeni ve oyun yazarı Matthew Dunster ile birlikte çalışıyoruz. Sürece bir dizi psikolojik oyun ve karakter analizi ile başladık. Karakterlerin nasıl yemek yediğini, nasıl uyuduğunu, bir odaya nasıl girdiğini vb keşfettik ve bunların her bir bölümde nasıl dans edileceğini göstermesini sağladık. Mathew, aktörlerin iyi bildiği fakat bizim dansta hiç kullanmadığımız “aksiyoning”i gösterdi bize. Aksiyoning, belirli bir anda, bir karakterin diğer karaktere ne “yaptığını” kurmayı gerektirir. Bu korkutmak, cezbetmek, dürtmek – herhangi bir etkin kelime olabilir. Anlaşılacağı üzere bu teknik, koreografi içinde kendine son derece önemli bir yer edinir.

Bu süreçte yer alan dansçıların açık fikirli ve cesur olması gerekir. Fakat bu hem dans hem de tiyatro için geçerlidir. Yaptığınız şeye dönük tutkunuzun gerçekleşmesine izin vermek için, dürüst olmak için ve sahnede yarattığınız dünyanın gerçek dünyanız haline gelmesine izin vermek için cesarete ihtiyacınız olacaktır.

Yorum


işlemi tamamlayınız:


sekiz − 1 =

TÜM YAZARLAR >>

TÜMÜ >>