Bu Oyun Oyuncular İçin… 6 Oyuncu Yönetmenini Arıyor

İhsan Ata

Moda Sahnesi’nin 13 Mart 2014’te prömiyerini yaptığı “6 Oyuncu Yönetmenini Arıyor” oyunu bir film setinde çekimler arasında 6 oyuncunun otel lobisinde yaşadıklarını konu alıyor. Steven Berkoff’un yazdığı oyunun çevirisi Onur Ünsal’a ait. KemalAydoğan’ın yönettiği oyunun sahne tasarımını Bengi Günay, ışık tasarımını ise İrfan Vanlı üstleniyor. Oyunda, Mutlu Güney, Ayçe Abana, Esra Kızıldoğan, Onur Ünsal, Timur Acar, Alper Baytekin ve Deniz Elmas’tan oluşan güçlü bir kadrorol alıyor.

Televizyon ekranları ve sinema perdelerinde izlediğimiz oyuncuların bir bakıma kamera arkasını merceğine alan oyun, “Artist” kavramını derinlemesine inceleyerek tiye alıyor. Altı çizilesi repliklere sahip oyun bir sinema filmi için sırasını bekleyen 6 oyuncunun, yönetmenin ve starın dedikodularından oluşuyor.

Bugünün gündemiyle yerini politikacılara bırakan oyuncuların bu süper ego halleri, üstten bakan tavırları, günlük yaşamları, kendisine dahi söyleyemediği şeyleri bastırmanın dayanılmaz hafifliğiyle kutsallaştırılmış bu sanatsal dertler günümüz şartlarının sözcüsü konumunda.

Moda Sahnesi,“Hamlet” oyununda olduğu gibi metnin çevirisini Onur Ünsal üstlenerek işe başlanmış. Web sitesinde yer alan prova notlarına göre 22 Ocak’ta provalarına başlanan oyun yaklaşık 50 gün sonra seyirciyle buluşmuş.

Yine prova notlarına göre Pirandello’nun 1928 yılında yazdığı postmodernist oyunlarından biri olan “6 Şahıs Yazarını Arıyor” oyununun okumasını isteyen Aydoğan’a oyun bir çıkış noktası sağlamış. İsim benzerliği ve devamlılık algısı bir yana, 6 Şahıs Yazarını Arıyor oyununda; karakterlerin hayatta kalabilmeleri için bir oyun olarak bir yazar tarafından kaleme alınmalı ve bu karakterler tarafından oynanmalıdır. Aynı zamanda kesin bir sonuca ulaşmaması epik tiyatronun yalınlığı ve sadeliği görülmelidir. 6 Oyuncu Yönetmenini Arıyor oyununda tıpkı 6 Şahıs Yazarını Arıyor oyununda olduğu gibi 6 oyuncu hayatta kalabilmek için yönetmen tarafından oynatılmalı ve hayatta kalması sağlanmalıdır. Oyunun tek mekanda geçmesi dekorun sade ve finalin kesin bir sonuca ulaşmaması, özellikle pencere ile epik bir görüntü sağlanması iki oyun arasında güzel bir sentez oluşturmuş.

Kemal Aydoğan’ın yönetmenliği üstlendiği oyunda özellikle karakterlerin aşırıya kaçması, oyuncuların karakter kimliklerinden sıyrılarak bir ironi yaratması doğal ve samimi havayı bozma çabası bıçak sırtı bir dengede ilerliyor. Metin üzerinden ilerleyen oyunun handikapları olmasına rağmen özellikle aksiyon hastalığına düşmeden oyunculukların gücüyle ilerlemesi oldukça önemli. Genellikle durağan ve metin üzerinden ilerlediği için başlarda temposu düşük başlayan oyun, özellikle pencere sahnelerinde doruğa ulaşıyor. Metnin genellikle küfür içermesi seyirciyi rahatsız etmesinin aksine oyuncuların o “doğal” havasını veriyor.

Sahnenin soluna şık bir masa ve sandalyeler, sağına koltuklar ve arka tarafa içecek ve yiyecekler için konulmuş masasıyla sahneyi şık bir otel lobisine dönüştüren Bengi Günay’ın dekor tasarımını oldukça başarılı buldum. Sahnenin sol ön kısmındaki pencereninise lobinin o şık havasına yakışmadığını söylemeliyim. Diğer taraftan özellikle neden tüm oyuncuların neredeyse tek tip kıyafet giydiklerini anlayamadım. Genellikle sabit ve neredeyse hiç değişmeyen ışıkla İrfan Varlı’nın tasarımını oldukça yalın ve bir otel lobisi için uyumlu buldum.

Mutlu Güney, Ayçe Abana, Esra Kızıldoğan, Onur Ünsal, Timur Acar, Alper Baytekin ve Deniz Elmas’tan oluşan kadroyu sahnede görmek güzel. Güçlü ve başarılı bir kadro var seyirci karşısında.

Deneyimli bir aktör aynı zamanda uyumlu bir oyuncu diğer yandan baba figürüyle Charles rolünde Mutlu Güney, dejenere, seksi, şuh karakteri ve star tripleriyle Eve rolünde Ayça Abana, ukala, sözde idealist ve kıl kimliğiyle Frances rolünde Esra Kızıldoğan, kısa ama vurucu replikleriyle akılda kalan yönetmen rolünde Alper Baytekin ve özellikle sesi, cool tavırlarıyla Brian rolünde Onur Ünsal’ın performansları iyi.

Ama özellikle geceye damgasını vuran iki önemli performans var ki bunları söylemeden geçmek haksızlık olur. Bitmek tükenmek bilmeyen enerjisi ve özellikle “Kutsal” performansıyla Dobra rolünde Deniz Elmas ŞA-HA-NE! Türkiye’nin en iyi komedi oyuncularından biri olan ve bu oyunla bunu bir kez daha kanıtlayan Alan rolünde Timur Acar’ın başarılı performansı, jest ve mimikleri mutlaka ama mutlaka görülmeli!

Not: 6 Oyuncu Yönetmenini Arıyor, 5 Nisan Cumartesi saat 20.30 ve 6 Nisan Pazar saat 17.00’da Moda Sahnesi’nde izlenebilir. İletşim: Caferağa Mah. General Asım Gündüz Cad.(Bahariye Cad.)Halil Etham Sk.No: 34/27 Kadıköy / İstanbulGişe Telefon 0216 330 58 00 / modasahnesi.com

 

(KÜNYE):

6 Oyuncu Yönetmenini Arıyor

Yazan: Steven Berkoff

Çeviren: Onur Ünsal

Yöneten: Kemal Aydoğan

Sahne Tasarımı: Bengi Günay

Işık Tasarımı: İrfan Varlı

Oyuncular: Mutlu Güney, Ayçe Abana, Esra Kızıldoğan, Onur Ünsal, Timur Acar, Alper Baytekin, Deniz Elmas



  tarafından yazılan diğer yazılar.

Yorum


işlemi tamamlayınız:


+ üç = 11

TÜM YAZARLAR >>

TÜMÜ >>