“Kıyıda” Fransa’nın Prestijli Sahnesinde!

kiyidaUzun yıllardır Fransa’da yaşayan ve eserlerini Fransızca yazan Sedef Ecer’in yeni oyunu Kıyıda, ülke basınında büyük heyecanla karşılandı.

Oyun “Bir Doğu masalının zarafetini taşıyor” övgüsü alırken Ecer de Le Figaro gazetesi tarafından en başarılı çağdaş tiyatro yazarları arasında gösterildi.

Eserleri ve oyunculuğuyla Fransa’da adından başarıyla söz ettiren Sedef Ecer’in bol ödüllü yeni oyunu Kıyıda (À la Périphérie) ülkenin en prestijli sahnelerinden Théâtre de Suresnes Jean Vilar’da seyirciyle buluşuyor. Fransız basınının galasına yoğun ilgi gösterdiği oyun, yıl boyunca turnelerle tüm Fransa’da sahnelenecek.

Sedef Ecer’in İstanbul ve Paris’in tehlikeli ve yoksul banliyölerinden esinlenip kentsel dönüşüm, kıyıdaki semtler ve “merkez-çevre” ilişkisi gibi konular hakkında sosyologlarla görüşüp araştırmalar yaparak iki yılda yazdığı oyun, Roman havalarından Fransız şansonlarına uzanan müzikleriyle hem en uç çağdaş tiyatro biçimlerini hem de “Yeşilçam melodramı” formatlarını kullanıyor. Oyunun metni Fransa’da “Bir Doğu masalının zarafetini taşıyor” diye yorumlandı.

Oyuncular arasında Fransa’nın Scarlett Johanson’u olarak bilinen, bu yılın Cesar ödülü adayı Fransız sinemasının yükselen yıldızı Lou de Laàge ve şarkıcılık kariyeriyle de tanınan Macar asıllı yıldız Zsuzsanna Vàrkonyi gibi bilinen isimler var. Ecer de, oyunda Sabah programlarından esinlenerek yazdığı Türk televizyon sunucusu rolünü oynuyor. Zülfü Livaneli’nin özel izniyle Fransız sanatçılar “Yiğidim Aslanım” türküsünü Türkçe olarak seslendiriyor.

Bol Ödüllü Oyun

Oyunun yönetmeni Thomas Bellorini ve ışık-çevre tasarımcısı Jean Bellorini, Fransız tiyatrosunun yükselen ikiz kardeşleri. Thomas Bellorini, önümüzdeki yıl Gérard Philippe ve Suresnes tiyatrolarındaki oyunlarına hazırlanırken, Jean Bellorini de Odéon ve Rond Point sahnelerinde oyunlar yönetecek. Daha önce SACD ödülüne layık görülen Jean Bellorini, bu yıl Fransa’da en iyi yönetmen ödülünü aldı.

Oyunun yapımcısı Olivier Meyer, yetmişli yıllardan bu yana bir çok efsanevi oyunun prodüktörlüğünü yaptı. Meyer, oyunu sadece tiyatrosunda programa almakla kalmadı, aynı zamanda da önümüzdeki sezonlar için turne haklarını aldı.

Paris Bölgesi Kültür Komisyonu, Fransa Ulusal Kitap Merkezi ve Beaumarchais Vakfı’nın katkılarıyla yazılan Kıyıda, önceki yıllarda da ödülleriyle adından söz ettirdi. 2011’de Guérande Ulusal Tiyatro Metni Yarışması’nda birincilik ödülü kazanan o yun, ertesi yıl da lise öğrencilerinin en sevdiği oyun seçildi. Kıyıda, 2013’te de Collidram ve Godot ödüllerine aday oldu. Oyunda Sedef Ecer’in yanı sıra Adrien Noblet, Anahita Gohari, Lou de Laàge,  Christian Pascale, Céline Ottria ve  Zsuzsanna Vàrkonyi rol alıyor.

Oyunun bir özelliği de, dünyanın en ünlü fotoğraf sanatçılarından JR’ın desteği. Büyük kent meydanlarına yerleştirdiği dev fotoğraflarla tanınan JR, en ünlü fotoğraflarından birinin, oyunun görsel malzemesi olarak kullanılmasına izin verdi. Sanatçı, New York Times Square’den Brezilya’ya, Berlin’den Şangay’a birçok kentte devasa boyuttaki Wrinkles of the City serisini gezdiriyor. TED Prize ödüllü sanatçının görsel malzemesi oyunun afişlerinde kullanılıyor.

Ne Dediler?

Fransız kültür basınının önde gelen kalemleri Kıyıda (À la Périphérie) için şunları söyledi:

Le Monde / Evelyne Trân

“Sedef Ecer, durmaksızın kaderleri sorguluyor. Seyircinin bakışını adeta arabayla çevre yolundan geçen bir yolcu ya da yere inemeyen bir uçağın pilotu gibi dolaştırıyor.

Thomas Bellori’nin yönettiği Sedef Ecer’in oyununda müzikli ve sihirli küçük çakıl taşları var.

Sedef Ecer, Sultan adlı televizyon sunucusu rolünü büyük bir iştahla ve çok komik bir şekilde oynuyor.

Oyunda, ışıklı ve müzikal anlamda inkar edilemez bir uyum var ve yazar bu güzel oyunla bize bir insanlık haritası çıkartarak el sallıyor.”

Le Figaro/ Armelle Héliot ve Étienne Sorin

“Brecht’ten Vinaver’e, tiyatro sanatı drama malzemesini toplumun içinden almıştır. Çağdaş yazarlardan sadece birkaçını analım: Nasser Djemaï, Xavier Durringer, Jean-Paul Wenzel, Eugène Durif. Bu yazarların hepsi de geçmiş ve bugünle ilgilenir. Aynı, Türk yazar Sedef Ecer’in yaptığı gibi, Fransızca olarak yazdığı Thomas Bellorini’nin yönettiği, Suresnes Tiyatrosu’nda oynanmakta olan Kıyıda, sürgünden, geçici hayatlardan, kırılmış hayallerden ama aynı zamanda canlılıktan söz ediyor.”

Telerama / Sylviane Bernard-Gresh

“Her şeyiyle güzel, umut ve duygu dolu bir oyun.”

“Türkiye’de bir gecekonduda çiçek açan ve ardından bizi Paris’in varoşlarına götüren bir masal. Yönetmenin geniş ve yakın planlarla,  kaliteli bir ekiple yüksek ritim yakalamayı başardığı bir heterojenlik.”

Theatrotheque / Philippe Delhumeau

“Ve birden, tiyatro sanatı, Thomas Bellorini’nin yönettiği, Sedef Ecer’in oyunundaki muhteşem hayat dersi karşısında saygıyla eğiliyor. Sedef Ecer ve Thomas Bellorini kimsenin maceraya atılmaya cesaret edemediği bir alanda başarılı olmuşlar.

Thomas Bellorini, Sedef Ecer’in metnine otantik bir duygu geçiriyor. Jean Bellorini’nin ışık, Jean-Philippe Thomann’ın kostüm ve Nicolas Roy’un ses tasarımı çalışmalarının merkezindeki oyuncuların her biri kendi tarzında zirveye çıkıyor.

Her şeyiyle başarılmış, çağdaş temalı bir oyun. İnsanoğlunu alçakgönüllülükle, cömertçe anlatan, repliklerin şiir ve hayal rüzgarı üflediği bir oyun. Kendi olabilmenin özgürlüğü…”

Milliyet

TÜM YAZARLAR >>

TÜMÜ >>